Prohledat tento blog

úterý 17. dubna 2018

Zmrzlinový dort s kávou a čokoládou

Tenhle dort jsem nedělala léta. Dost možná už dvacet let.
Recept na něj jsem kdysi našla v kuchařce Zlatá kniha Mary Barryový - Dezerty a cukroví, která je, jak název napovídá. plná úžasnejch sladkostí a mne kdysi na střední uhranula v jednom knikupectví... Asi dva měsíce jsem jí tam chodila studovat, až jsem sebral skoro všechny tehdejší úspory a utratila je právě za ní.
Mimochodem, ta kniha je pořád v prodeji a je to tahle ;-).
A co se týče přímo tohohle dortu, dělala jsem ho tentokrát potřetí. Poprvé to bylo pro skupinu holčiček, který jsem tehdy vedla v oddíle, podruhé pro mýho tátu... a tentokrát pro tátu mejch dětí ;-).
Je to trochu piplačka, ale podle mne to stojí zato. Manžel sice říkal něco o sladkejch hovínkách z nutrie, ovšem kluci to zpucovali v mžiku.

Potřebovat budeme:
12 žloutků
180 ml medu (v originále je zlatý sirup, ale já používám med)
200 g čokolády na vaření (v originále je trochu míň)
lžíce tuku omega
2 lžíce kávového likéru (já použila po zkusmém ochutnání jakejsi domácí, co dostal od někoho manžel)
2 lžíce instantní kávy
litr smetany ke šlehání (i tý je v originálním receptu trochu míň)
asi 100 g oříšků (nebo plátkovanejch mandlí, ty jsem tentokrát použila já)
asi 80 g cukru krupice

Nejprve jsem dala do mísy žloutky a med a nechala robota, ať to za mne ušlehá... šlehal cca 10 - 12 minut a ušlehal z toho bezvadnou strašně sladkou pěnu.

Zatímco šlehal, rozpustila jsem na pánvi cukr a opražila jsem v tom plátky mandlí. V originále jsou sekaný lískový oříšky.
A v rendlíku jsem rozpustila čokoládu se lžící omegy a část jsem ji nalila na pečící papír a uhladila do výšky cca 2 mm, aby to mělo tvar na dva čtverce cca 15 x 15 cm. Z toho se pak úplně v závěru nakrájej trojúhelníčky na ozdobu.

Potom jsem ušlehanou hmotu ze žloutků a medu přendala do kastrolu a na mírnym plameni jsem to za stálýho míchání hřála půl hodiny. Postupně to zhoustlo a z původního oběmu byla v hrnci asi třetina... a místy se v tom dělaly menší karamelizující hrudky... což není nijak naškodu... vlastně je to docela dobrý, ale zase nějakou tu konzistenci by to mít mělo, takže to chce opravdu míchat.
V mezi čase jsem si v hrníčku rozmíchala dvě lžíce likéru a dvě lžíce instantní kávy, respektive jsem dala takovej domácí, dost slabej a asi lžíci a půl a do něj pak caro... aby to bylo jedlý i dětma... stále mám v živé paměti, jak holčičky z naší družiny byly tenkrát na tý oslavě až nějak moc veselý ;-)

Tu horkou hmotu jsem rozdělila do dvou mís, do jedný cca dvě třetiny, do tý jsem vmíchala ten likér s carem...

... a do druhý mísy zbylou třetinu a čokoládu.

V míse jsem nechala robota mezitim šlehat cca 800 ml smetany ke šlehání do tuha.

Třetina přišla k čokoládovému krému.

Dvě třetiny do kávového.

Pak jsem kávovej vymíchala metličkou a polovinu jsem ho dala na dno dorotvý formy. Hezky uhladila a dala na dvacet minut mrazit.

Mezitim jsem promíchala ten čokoládovej, kterej přišel všechen na tu první kávovou vrstvu.
Zase jsem dala na dvacet minut mrazit.
Pak přišli na řadu ty pražený mandličky a zbytek kávového krému.
Nakonec se to mrazilo přes noc... v receptu tvrděj, že stačí čtyři hodiny... ze zkušenosti nestačí ani šest ;-).

Nakonec jsem ušlehala zbytek smetany. Čokoládu rozkrájela v horký vodě namáčeným nožem na trojúhelníčky a hurá zdobit.

Místo lískových oříšků jsem k dozdobení vzhledem k batoleti v naší domácnosti použila brusinky v čokoládě... Ne, nejsou to kávová zrnka, i když to tak na fotce trochu vypadá ;-)

Nejmladší pak vyžírala především je (včetně těch co zbyly na kredenci v misce... ano, židli už si přistrčí a dostane se všude ;-)...) a taky ty čokoládový trojúhelníčky...

... čímžto zbylo víc zmrzlinovýho korpusu na kluky, za což byli oni zjevně rádi :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat